Cremet ret der er nemt at lave, omend man skal være over den og hælde bouillon ved hele tiden.
Serveres med godt brød og mere parmesan, evt. lidt olie
Perlebygotto med asparges og bacon
Servings: 6 personer
Ingredienser
- 2 stk Skalotteløg
- 2 fed Hvidløg
- 25 g Smør til stegning
- 2 spsk Rapsolie til stegning
- 400 g Perlebyg
- 3 dl Hvidvin kan erstattes af æblejuice
- 2 tsk Salt
- 1 l Hønsekødsbouillon
- 60 g Parmesan helst friskrevet
- 400 g Asparges grønne, friske
- 200 g Bacon
- 10 spsk Persille finthakket
Sådan gør du
- Pil løg og hak det fint.
- Skær hvidløg i tynde skiver.
- Steg løg og hvidløg let i smør og olie enten på en suaterpande eller i en stor gryde (en med en stor diameter i bunden), uden at det tager farve.
- Skru op for varmen, tilsæt perlebyg og rist dem godt af.
- Rør hvidvin i (kan erstattes med æblejuice) og drys evt. med salt. Husk dog, at bouillon også er ret salt. Skru ned for varmen og hæld bouillon ved, lidt ad gangen mens du rører. Lad perlebyggene opsuge bouillonen før du tilsætter mere. Fortsæt med at tilsætte bouillon indtil grynene er møre, men med lidt bid, det tager godt 20 minutter.
- Undervejs kan du skære bacon ud i tern, hvis det er et helt stykke bacon du bruger. Er det bacon i skiver (eller lufttørret skinke), så læg et stykke køkkenrulle på en tallerken, baconstykker på og så dæk det hele med endnu et stykke køkkenrulle. Herefter skal en tallerkenfuld have 2:30 i mikrobølgeovnen ved 600 watt.
- Knæk den nederste ende af aspargesne. Damp dem i en gryde med kogende vand i 3 minutter. Skær asparges i mindre stykker.
- Tag panden/gryden fra varmen og rør parmesan i perlebyggene. Læg låg på og lad det trække i ca. 2 minutter.
- Vend asparges og bacon i retten. Krydr evt. med peber. Drys med persille.
- Server med godt brød til. Find evt. noget god olie til at dryppe over retten og server mere parmesan til, som supplement.